top of page

אז מה אפשר לקנות מהסופר? מוצרים ידידותיים לבטן

לפני 7 שנים כשרק אובחנתי עם המחלה היה ברור לי שאני צריכה לעשות שינוי תזונתי כי הבטן הייתה כל כך רגישה ולא ייתכן שהרופאה אומרת לי שאני יכולה וצריכה לאכול הכל בשילוב עם תרופות. זה פשוט לא הסתדר לי. נפגשתי עם דיאטנית ו- 2 נטורופתים. מכולם קיבלתי תפריטים כלליים או מותאמים אישית ואני שילבתי ביניהם עד שמצאתי את הנוסחה של האוכל שמתאים לי ועושה לי טוב. באותה תקופה לפני 7 שנים היה מאוד קשה למצוא אוכל בריא בסופר. ואני לא מדברת חלילה על אוכל מוכן (היה ברור לי שבתקופה הזו אני מוותרת על אכילה בחוץ ומבשלת לעצמי את כל האוכל) , אלא על חומרי גלם בסיסיים שיהיו בריאים, ללא חומרים משמרים, צבעי מאכל, סוכר (בעיקר לבן) שמנים זולים, או מוצרים מעובדים. הייתי צריכה לחפש ולאתר בשלל סופרים וחנויות טבע מוצרי מזון שיהיו כמה שיותר טבעיים, עם כמה שפחות רכיבים.


היום 7 שנים אחרי הרבה יותר קל למצוא בכל סופר חומרי גלם ומוצרי מזון שהם בדיוק כאלו - בריאים ואיכותיים. זה כנראה חלק מגל הבריאות העולמי ומהפכת ה-CLEAN EATING שמחברת אותנו כמה שיותר לאוכל טבעי ובריא ונגיש.


אלו המוצרים הקבועים שיש לי בסל הקניות, ואני לרוב קונה אותם בסופרים הגדולים במחירים משתלמים ומבצעים.


1. לחם כוסמין ללא חומרים משמרים, ללא חומר מתחלב וללא תוספת סוכר- בהתחלה הייתי רוכשת לחצי מחמצת כוסמין במאפיות כדי לוודא שאכן הם בריאים וללא חומרים "רעים". בשנים האחרונות אפשר למצוא לחמי כוסמין פרוסים גם בסופרים. יש ברמי לוי לחם כוסמין של חברת "אדמה", בשופרסל יש את הלחמים המצויינים של ברמן מסדרת E-FREE שביניהם גם לחם כוסמין ללא חומרים משמרים. יש גם מיני פיתות כוסמין מלא ללא תוספות של חומרים שונים, הן ממש טעימות. לחם כוסמין זה "מוצר הדגל" של הבית. כולנו אוכלים ממנו כל יום והוא ממש טעים.

4. קמח כוסמין - יש הרבה סוגים כיום של קמח כוסמין - לבן, מלא, 70% מלא, אורגני וכו'. אני אישית ממליצה לקנות קמח מלא (יותר בריא) ארוז בשקית ניילון ולא נייר (נשמר יותר טרי) ולקנות כמויות במבצעים. אני לא קונה את האורגני אלא אם כן יש עליו מבצע ממש משתלם. את הקמח במחיר הכי שווה - קמח שטיבל כוסמין - מצאתי ביוחננוף (10 ש"ח לקילו!). הקמח שימש אותי בעבר כדי להכין לחם ולחמניות בבית, אבל מאז שמצאתי בסופרים תחליפים ראויים ללחמים ביתיים, אני משתמשת בקמח בעיקר בשביל מאפים מתוקים ומלוחים. כן, גם עוגות יומולדת.

3. תמרים, שקדים, קשיו, גרעיני חמנייה וגרעיני דלעת - את כל אלה אני קונה בדרך כלל במשקל בסופר או בקליות שונות. אני תמיד קונה אותם בתורה הטבעית ולא קלויה כי זה הרבה יותר בריא. כדי שהאגוזים והזרעים יעברו בצורה יותר טובה במערכת העיכול כדאי קודם כל לשטוף אותם תחת מים ולנקות מהם אבק וג'יפה, ואחר כך להשרות אותם למשך כמה שעות/לילה במים. אני בדרך כלל מוסיפה אותם לשייקים יחד עם מי ההשריה או שמייבשת ומוסיפה לדייסת קוואקר או יוגורט.

3. מוצרים מהאגף הבריא בסופר- ממרח שקדיה, חמאת בוטנים, סילאן ללא תוספת סוכר, שמן קוקוס, פסטה מקמח כוסמין או מקמח מלא, אטריות אורז, אטריות על בסיס קטניות כמו שעועית מאש או עדשים. חלב סויה, מחית פרות, חטיפי תמרים ואגוזים. המוצרים הללו מרכיבים אצלי את המזווה ומידי פעם אני מוצאת עוד מוצרים שמכילים חומרי גלם איכותיים וטובים ומנסה אותם. יש מוצרים כמו שוקולד שהם בהגדרה פחות טובים ולא מומלצים, אבל אני מחפשת את אלו עם אחוז מוצקי הקקאו הגבוהים כמו 84-99, ולמזלי יש מגוון גדול של שוקולדים כאלו היום. אגב, גם לילדים אני משתדלת לקנות אוכל מהאגף הבריא - במבה, סמוצ'י, חטיפי פרי מיובשים וכו'.

4. קטניות עדינות - עדשים כתומות ירוקות ושחורות, שעועית מאש. את הקטניות אני אוהבת לשלב בתבשילים בעיקר בחורף, ובקיץ אנחנו נהנים לאכול אותם בצורת הנבטים שיוצאים מהן. חשוב להשרות היטב את הקטניות ולבשל אותן עד לריכוך. אני חובבת הנבטה אז לרוב אני מנביטה שעועית מש ועדשים ירוקות ושומרת כמויות של נבטים במקפיא כדי להכין מהם קציצות.

5. קינואה, אורז לבן, כוסמת, דוחן, גריסי פנינה- אורז לבן זה המאכל הכי פשוט והכי טוב לבטן שלי. אני יודעת שהוא פחות בריא מאורז מלא ביתרונות התזונתיים שלו, אבל אורז מלא מרגיש לי אגרסיבי מידי למערכת העיכול שלי וגם הוא מפוצץ בארסן. לכן אני נשארת עם מה שעובד לי טוב וזה אורז לבן בסמטי ופשוט. כדי להעשיר את האורז אני מוספיה לו (וגם בנפרד) קינואה או דוחן, כוסמת ירוקה וגריסי פנינה. אני מבשלת הכל יחד עם האורז + עדשים כתומות ויוצאת תוספת נהדרת ועשירה (מתכון מצורף בתמונה).

6. ירקות שורש לבישול ארוך /אנטיפסטי - תפ"א, בטטות, סלק, שומר וקולורבי את כל אלו אני דואגת לבשל או לאפות עד לריכוך כדי שיתעכלו יותר טוב.

7. אבוקדו, בננות וטחינה משומשום מלא- מוצרי גלם הכי בסיסיים שחייבים לדעתי להיות בכל מטבח.

8. מוצרי חלב עיזים - באופן כללי אני נמנעת ממוצרי חלב, זה פשוט פחות טוב לי. אבל אם אני אוכלת מוצרי חלב אני מקפידה שהם יהיו מחלב עיזים. הוא יותר קל לעיכול וגם יותר בריא. הרבה אנשים מתלוננים על הטעם אבל אני ממש אוהבת את הטעם של חלב העיזים. בגזרת הגבינות אני משתדלת לרכוש רק גבינות קשות כמו תום או גאודה, ואמנם יש בהן המון מלח ושומן אבל אין חומרים משמרים או צבעי מאכל שזה טוב. בסופרים היום אפשר למצוא מגוון של מוצרי חלב עיזים (או כבשים) רק חשוב לבדוק באמת שהם מכילים חלב + מלח ולא יותר מזה.

9. פירות וירקות - הייתה תקופה שקניתי רק אורגני, אבל זה לא באמת הכרחי. מה שכן חשוב זה למצוא ירקניה שבה מוכרים פירות וירקות עם טעם אמיתי, ולרכוש כמה שיותר פירות וירקות בשלים בהתאם לעונה שלהם. כשנאכל פרי טרי ובשל שצומח בעונה שלו ולא פרי שהיה במקרר כמה חודשים נקבל ממנו הרבה יותר ויטמינים ואנרגיה והוא יהיה יותר בריא. אני עדיין מקלפת לכל הירקות והפירות את הקליפה ליתר ביטחון שלא יהיו לי בעיות בבטן.

10. טופו - זה מוצר מעובד ולכן אני מקפידה לקנות טופו כמה שיותר איכותי וללא תוספות למיניהן. אני משתמשת בו למאפים, למוקפץ ואפילו לעוגות. בעיקרון הטופו נותן לי עוד מנת חלבון שאני צריכה מבלי לאכול מוצרים מן החי שאני משתדלת להמעיט.





bottom of page